Posin kautta!

Posin kautta!

Mitä tulee mieleen, kun varhaiskasvattajat puhuvat positiivisesta pedagogiikasta? Onko se vain sanahelinää, vai onko se jotain konkreettista, nähtävissä olevaa?  Positiivista pedagogiikka hyödynnetään (toivottavasti) jokaisessa varhaiskasvatuksen yksikössä läpi Suomen, vaikka se onkin enemmän tunnettua peruskoulun puolella.  Perusperiaatteet pätevät hyvin myös varhaiskasvatuksen puolella: sen tarkoituksena on tuoda esille lapsen vahvuuksia ja antaa lapselle palautetta myönteisen ja kannustavan näkökulman kautta. Tärkeintä on ottaa lasten oma mielipide ja ajatukset huomioon. Tarkoitus on myös tutustua lasten kanssa erilaisiin luonteenvahvuuksiin ja sitä kautta harjoitella myös vahvuussanastoa. Mitä enemmän lapset itse tietävät näitä luonteenvahvuuksia, sitä tarkemmin he huomaavat näitä vahvuuksia sekä itsessään, että kavereissaan.

 Omassa työssäni positiivinen pedagogiikka saattaa näyttäytyä esimerkiksi näin: Käsittelemme lasten kanssa aamupiirissä sinnikkyys-sanaa ja sen tarkoitusta. Pitkin viikkoja toimintatuokioiden ja arjen pyörteessä käytän sinnikäs-sanaa aktiivisesti lasten kuullen kuvaamaan heidän toimintaa ja kehumaan heitä hyvästä yrittämisestä. Käytän tätä sanaa niissä tilanteissa, jossa se on tosiasiassa aiheellista -  on tärkeä myös muistaa, että positiivinen pedagogiikan tarkoituksena ei ole olla päälleliimattu asia, jossa lasta kehutaan ilman todellista merkitystä ja tarkoitusta. Myöhemmin huomaankin, kuinka yksi lapsi saattaa puhua itsestään, kuinka sinnikkäästi on jaksanut askartelussa liimata vaikkapa jonkun asian paikoilleen. Positiivisuus tarttuu myös aikuisten kesken – on helppo työskennellä työyhteisössä, jossa muillakin on sama ajatustapa ja positiivista pedagogiikkaa hyödynnetään myös kollegojen kesken :- ) Tästä myös lapset kuulevat hyvän esimerkin myönteisestä ja kannustavasta puhetavasta. On ihana kehua ristiin rastiin sekä kollegoja, että lapsia.

Kun lapsi saa kuulla positiivista vahvistusta omista taidoistaan ja hän oppii kuulemaan itsestään erilaisia luonteenvahvuuksia, näillä on hirmuisen tärkeä merkitys oman minäkuvan muodostamiselle. Aikuisen antama rehellinen kehu lapselle voi parhaimmassa tapauksessa jäädä elämään lapsen mieleen pitkäksikin aikaa. Positiivista pedagogiikkaa hyödyntämällä varhaiskasvatuksesta alkaen on luultavasti kauaskantoisia, myönteisiä vaikutuksia lasten elämiin. Hyvinvoivat, tasapainoiset ja onnelliset lapset on meidän kaikkien etu :- )  

Kamu Early Education