Kamukodin metsäretket

Kamukoti Pitäjänmäki on luontopainoitteinen päiväkoti Helsingissä. Me Kamun kasvattajat vahvistamme lasten luontosuhdetta opettamalla ja ylipäätään viettämällä mahdollisimman paljon aikaa metsässä yhdessä lasten kanssa. Kamukodin oma metsä alkaa heti astuessasi meidän aidatulta pihalta ulos. Metsä ei ehkä aikuisen silmin näytä kovin valtavalta, mutta toimii monipuolisena oppimisympäristönä ja lähietäisyyden vuoksi lisää metsäilyyn joustavuutta.

 

Ryhmillämme on kullakin oma retkipäivä ja lasten yksi suosikki retkikohteista onkin metsä. Ryhmät retkeilevät ikätasoisesti erilaisissa metsäympäristöissä: Kamukodin ”omassa metsässä”, Talin lähimetsässä ja retkeillen muualla lähiluonnossa.

 

 

Leppisten ryhmän (3-5v) rakentama maja Kamukodin lähimetsässä.

 

 

Leppisten metsäretken runko:

-Retkisääntöjen kertaus pihalla

-Käveleminen tutulle metsäpaikalle

-Pedagogiikkaan & lasten mielenkiinnonkohteisiin perustuva tuokio

-Vapaata leikkiä

-Paluu päiväkodille

 

Ennen pidemmälle metsäretkelle lähtöä kertaamme aina yhdessä lasten kanssa retkisäännöt. Lapset tietävät, että retkillä kuunnellaan tarkasti aikuisten ohjeita, pysytään aina näköetäisyydellä kasvattajiin, ettei retkinarusta saa päästää irti ilman aikuisen lupaa ja että silmät ja korvat on pidettävä koko ajan auki.

 

Retkinarusta pidetään tiukasti kiinni ellei aikuinen ole sanonut, että käden saa irrottaa. Jos käsi kuitenkin vahingossa irtoaa narusta tietää lapsi huutaa kovalla äänellä ”STOP”, jonka jälkeen aikuinen menee auttamaan. Sitten jatketaan matkaa.

 

Yksi parhaista retkisääntöpoikkeuksista lasten mielestä on se, kun saavutaan Talin metsän metsäpolulle. Autojen ja muun liikenteen jäädessä taakse ja luvan saadessa saa narusta sittenkin päästää irti. Tämän jälkeen usein juoksemme, spurttailemme, hölkkäilemme, laukkaamme, kipittelemme tai milloin mitenkin lisäten retkeen entisestään fyysistä liikuntaa. Samalla harjoittelemme polun reunassa liikkumista ottaen muut ulkoilijat huomioon.

 

Tutulle metsäpaikalle päästyämme aloitetaan toiminta pedagogiikkaan perustuvalla tuokiolla, joka pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä lasten mielenkiinnonkohteisiin. Metsäretkien tarkoituksena on oppia luonnossa ja luonnosta ja vahvistaa näin lasten luontosuhdetta.

 

Metsä on aina erilainen ja mielenkiintoinen eri vuodenajasta riippuen ja toiminnan suunnittelussa on vain mielikuvitus rajana. Keväisin olemme etsineet puihin kiinnitettyjen lintujen kuvia ja kuunnelleet niiden laulua puhelimesta. Kesällä olemme tunnistaneet metsästä löytyviä kasveja ja puita. Syksyllä olemme treenanneet muotoja luonnosta löytyvien materiaalien avulla. Talvella olemme tutkineet hangesta löytyneitä eläintenjälkiä ja eläinten pesäkoloja.

Leppisten ryhmän löytämiä jälkiä Kamun ”omasta metsästä”

 

 

Tuokion jälkeen on varattu aikaa lasten vapaavalintaisille leikeille. Leikkiessään metsässä lasten mielikuvitus ja luovuus pääsevät valloilleen. Lisäksi metsässä liikkuminen on itsessään fyysisempää ja erilaiset maastot lisäävät lasten karkeamotorisia taitoja. Meidän ryhmän lapset tykkäävät esimerkiksi rakentaa majoja, onkia kepeillä metsästä löytyneistä vesilätäköistä, kiipeillä kiville, tasapainoilla kaatuneitten puiden runkojen päällä, leikkiä hippaa, heitellä käpyjä sinne missä ei ole kavereita tiellä, leikkiä koulua ja rakennella luonnosta löytyvillä materiaaleilla.

 

Retken lopuksi kipitetään takaisin päikylle. Keuhkot täynnä raitista ilmaa, uusia taitoja oppineena ja aina vaan paremmin ryhmäytyneenä.

 

Muotojen harjoittelua metsässä pupukuvien ja käpyjen avulla.

 

 

Miksi me metsäillään?

Saadessaan myönteisiä kokemuksia ja elämyksiä luonnossa lapsien ympäristöherkkyys ja tunneyhteys luontoon vahvistuvat. Lapsien oppiessa arvostamaan hyvinvoivaa luontoa heistä kasvaa ympäristöarvoja kunnioittavia aikuisia. Ryhmän aikuisten vastuulla on opastaa lapsia oikeanlaiseen käytökseen metsässä ja yhdessä harjoittelemmekin metsäsääntöjä. Lapset tietävät esimerkiksi, että luonnossa olevia eläimiä saa katsoa ja tarkkailla, mutta ei koskea tai häiritä. Me emme myöskään katko puiden oksia tai revi mitään elävää kasvia mistään vaan käytämme toiminnassamme ja leikeissämme elottomia luontokappaleita.

 

Miksi metsä on hyvä oppimisympäristö?

Metsässä oppiessaan lapset pääsevät nauttimaan luonnon terveys -ja hyvinvointivaikutuksista. Luonnossa oleminen parantaa lasten keskittymistä ja huomiointikykyä, laskee stressitasoa, parantaa itsesäätelyä, tekee lapsista kiinnostuneempia ja aktiivisempia osallistujia sekä lisää fyysistä aktiivisuutta. Usein metsäympäristö koetaan rauhallisemmaksi oppimisympäristöksi, sinne mahtuu enemmän ääntä, kuin sisätiloihin. Lisäksi luonnossa oppiminen vahvistaa yhteistyötaitoja, lisää sinnikkyyttä ja kehittää sosiaalisia taitoja.

 

 

Koska sinä olet viimeksi käynyt metsässä?

 

Seuraavaa metsäretkeä odottaen Iines – Leppisten lastenohjaaja

Kamu Early Education