Aikuinen leikin maailmassa

Ei ole mikään uutinen, että leikki on lapselle tärkeää ja jopa välttämätöntä toimintaa kehityksen ja oppimisen kannalta. Leikkiessään lapsi käyttää kaikkia olemassa olevia taitojaan, oppii tuntemaan ympäristöään ja jakaa kokemuksia toisten kanssa. Siinä sivussa itsesäätelykykykin harjaantuu, motoriikasta puhumattakaan. 

Edelleen joskus kuulee puhuttavan, että leikkihetki on aikuisten “vapaa-aikaa”. Aikuiset sekä kotona että päiväkodissa saattavat myös, ihan ymmärrettävästi, tehdä rästihommia tietokoneella, järjestellä paikkoja kuntoon tai käydä tarpeellisia keskusteluja toisten aikuisten kanssa. Aikuisen osallistuminen lapsen leikkiin tavalla tai toisella, edes lyhyen ajan, on kuitenkin lukuisista positiivisista syistä kannattavaa. Miksi? Tässäpä muutama ajatus.  

Aikuisella voi olla useita erilaisia rooleja leikissä. Yksi todella tärkeä rooli on olla leikin mahdollistajana luomassa leikille edellytyksiä. Mitäpä jos tarjoaisi lapselle vaikkapa mahdollisuuden mennä ulos leikkimään sen sijaan, että aktiivista ja liikunnallista leikkiä leikkivä lapsi yritetään rauhoittaa pienessä tilassa sisällä? Ehkä tärkein asia on kuitenkin se, että mahdollistaa lapselle aikaa vapaaseen leikkiin päivittäin, niin ulkona kuin sisällä. 

Aikuinen voi toimia leikissä myös havainnoijana. Vaikka kasvattaja ei tässä tapauksessa ole lasten leikissä aktiivisena leikkijänä, lienee sanomattakin selvää, että rooli on silti hyvin aktiivinen. Ammattilaisen näkökulmasta leikissä havainnoidaan kaverisuhteita, vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, kielellistä kehitystä, oman toiminnan ohjausta, motoriikkaa ja lapsen mielenkiinnonkohteita. Aktiivisen leikinhavainnoinnin kautta pääsee parhaiten mukaan lapsen sisäiseen maailmaan.  

Näitä havaintoja voi käyttää apuna silloin, kun aikuinen aktiivisesti osallistuu leikkiin leikkijänä. Lapsille aikuisen mukaan saaminen leikkiin on usein ihan päivän paras juttu. (Täytynee heti perään todeta, että usein lapsille leikki on myös palautumisen aikaa, jolloin he leikkivät mielellään ihan omassa rauhassaan.) Silti lyhytkin aika yhteisleikkiä aikuisen kanssa auttaa kehittämään itsesäätelyä, rikastaa mielikuvitusta ja vahvistaa sidettä lapsen ja aikuisen välillä

Erityisen tärkeää aikuisen osallistuminen leikkiin on silloin, jos lapsella on leikkiin liittyviä haasteita. Aikuinen tukee, ohjaa, ennakoi ristiriitatilanteita, ennaltaehkäisee haasteita vertaissuhteissa, turvaa leikkirauhaa, auttaa lasta keskittymään, auttaa leikin aloittamisessa ja kannattelee leikin jatkuvuutta. Aikuinen on mukana rikastuttamassa ja ideoimassa antaen samalla tilaa lapsen omille aloitteille.  

Usein kuulee puhuttavan ristiriitatilanteiden tärkeyden sanoittamisesta. Tärkeää on kuitenkin muistaa sanoittaa myös positiivisia leikkitilanteita. Kun autamme lapsia tunnistamaan heidän onnistumisiaan, olemme mukana rakentamassa heidän vahvaa itsetuntoaan ja opetamme myös heitä näkemään hyvää muissa. Lapsi kun oppii sen, mitä kokee, näkee ja kohtaa.  

Ennen kaikkea yhteisleikki aikuisen kanssa on lapsille usein hauskaa. Aikuinen liukumäessä tai konttaamassa leijonanpentuna lattialla, on lapselle jo usein suurta sirkushuvia. Yhdessä jaetut onnistumisen kokemukset ja huumori tuottavat valtavasti iloa ja motivoivat oppimaan uutta

Leikittele
Eläydy
Innostu
Kuuntele
Katsele
Iloitse

Millä eväillä me aikuisina siis lähdemme leikkiin mukaan? Arvostavalla asenteella, aktiivisella läsnäololla sekä halulla heittäytyä pääsee ainakin jo tosi pitkälle! 
Nämä ajatukset kannustakoot kaikkia meitä kasvattajia, sekä kotona että päiväkodeissa, heittäytymään mukaan lasten leikin maailmaan. 

Kamu Early Education