Englanninkieli Kamukodissa

Kuinka paljon englantia Kamukodin lapset oikeasti oppivat?

Kamukodin kokopäiväpedagogiikasta 25 % on englanniksi, mikä tarkoittaa, että jokainen Kamukodin lapsi tutustuu englannin kieleen päivittäin.

Mutta miten englantia tuodaan mukaan lasten arkeen?
Ja miten lapset itse kokevat englannin oppimisen?

Laulut

Kuten tiedämme, musiikki ja laulaminen ovat loistavia tapoja tukea kielen oppimista, joten emme jätä tätä mahdollisuutta käyttämättä!

Melodioiden avulla kielen oppimisesta tulee hauskempaa, luovempaa, taiteellisempaa – ja melkein väistämätöntä.

Alta voit kuunnella lasten suosikkilauluja, joissa he oppivat numeroita, eläimiä ja vaatesanoja:

Tervehdykset

”Good morning for all the children and adults” on tervehdys, jolla usein aloitamme aamupiirin.

Toistuvien rutiinien kautta tervehdykset jäävät mieleen ja lapset voivat käyttää niitä myös päiväkodin ulkopuolella.

Isommissa ryhmissä puhumme usein englantia myös ruokailun aikana.

”Thank you”, ”You’re welcome” ja ”Please” ovat ilmaisuja, joita ainakin isoimmat Kamukodin lapset osaavat jo käyttää.

Sadut

Kirjojen kuvat tukevat vahvasti puhuttua kieltä. Vaikka joka sanaa ei ymmärtäisi, kuvien ja aikuisen eläytyvän lukemisen avulla tarinaa on helppo seurata.

Samalla voidaan opetella uusia sanoja ja kääntää lauseita yhdessä.

Sadut

Kirjojen kuvat tukevat vahvasti puhuttua kieltä. Vaikka joka sanaa ei ymmärtäisi, kuvien ja aikuisen eläytyvän lukemisen avulla tarinaa on helppo seurata.

Lyhyet ja toistuvat ohjeet

Lapset (ja monet aikuiset!) nauttivat rutiineista ja suorastaan kaipaavat niitä. Toistuvien tilanteiden kautta kielen oppimisesta tulee luonteva osa arkea.

“Please form a line”,
“Let’s go”,
ja “Wash your hands please”

ovat esimerkkejä ohjeista, jotka toistuvat päivittäin ja näin juurtuvat osaksi lasten sanavarastoa.

Pelit ja leikit

Suomessa leikillinen oppiminen on varhaiskasvatuksen keskeisin pedagoginen muoto. Kielen oppiminen on vain yksi osa, joka kehittyy leikin ja pelin kautta.

Monet tutut leikit toimivat erinomaisesti englanniksi – esimerkiksi “Captain says”, joka vastaa Kapteeni käskee -leikkiä.

Toinen mainio peli on Kim-leikki. Tavaroita asetetaan esille, ne nimetään, ja silmät kiinni yksi tavara otetaan piiloon. Lapset arvaavat, mikä puuttuu.

Tällä voidaan harjoitella esimerkiksi värejä, eläimiä, ruokia tai koulutarvikkeita englanniksi.

Pelit ja leikit

Suomessa leikillinen oppiminen on varhaiskasvatuksen keskeisin pedagoginen muoto. Kielen oppiminen on vain yksi osa, joka kehittyy leikin ja pelin kautta.

Oppimisympäristö

Myös fyysinen ympäristö voi tukea kielen oppimista.

Kuvat, lorupussien lorut ja laulupussien laulut voidaan pitää esillä ryhmässä. Uusia lauluja opeteltaessa tukikuvat auttavat muistamaan sanojen merkityksiä ja tukevat siten uusien sanojen mieleenpainamista.

Lasten ajatuksia englannin oppimisesta

(nämä voi nostaa erilliseen korostettuun laatikkoon)

Lapsi 6 v:
”Tuntuu hyvältä oppia englantia. Olen jo oppinut erilaisia sanoja kuten ’lucky lucky me’ englanninkielisestä laulusta. Ja ehkä vähän ymmärränkin englantia.”

Lapsi 6 v:
”Olen oppinut jo aika paljon englantia. Se on tuntunut kivalta, kun voi puhua ihmisten kanssa, jotka eivät osaa suomea.”

Lapsi 5 v:
”Red and blue and yellow and green and pink. On kivaa oppia.”

Jos päiväkotisi tai perheesi ei ole kaksikielinen, uutta kieltä voi opetella myös ihan huvikseen näiden Kamukodin vinkkien avulla.

Enjoy! 😊

Kamu Early Education