LAPSI KASVAA TIIMIN TUELLA

Päiväkoti on eloisa paikka, jossa on täynnä liikettä, touhua, naurua, ja joskus myös pieniä itkuja. Kaikki näyttää usein sujuvan kuin itsestään, mutta taustalla työskentelee joukko henkilöstöä, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä ja satoja pieniä päätöksiä päivittäin tukeakseen lasten oppimista, kehitystä ja kasvua. Tätä ei ehkä huomaa, mutta se tapahtuu joka hetki lasten ympärillä.

Lapsiryhmässä lasten kanssa arjessa toimivat tiiviisti varhaiskasvatuksen opettaja, lastenhoitaja, ryhmäavustaja ja päiväkotiavustaja. Tässä lyhyt kuvaus siitä, mitä kukin heistä tekee tavallisena päivänä.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Varhaiskasvatuksen opettaja kantaa pedagogisen vastuun lapsiryhmästä. Hän

·         suunnittelee ja johtaa päivittäisiä toimintoja, jotka tukevat lasten oppimista leikin ja vuorovaikutuksen kautta

·         havainnoi lapsia ymmärtääkseen heidän kehitystään, vahvuuksiaan ja mahdollisia tuen tarpeita

·         laatii ja päivittää yhdessä huoltajien kanssa jokaisen lapsen henkilökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman (vasu), joka tukee lapsen yksilöllistä kasvua, oppimista ja hyvinvointia

·         varmistaa, että oppimisympäristö tukee lasten emotionaalista, sosiaalista, kognitiivista ja fyysistä kehitystä

·         johtaa tiimin pedagogista pohdintaa ja huolehtii kodin ja päiväkodin välisestä yhteydenpidosta ja ymmärryksestä

Arjen touhujen, esimerkiksi maalaamisen, leikkien, kiistojen tai vessakäyntien, keskellä opettaja havainnoi tarkasti lasten toimintaa, arvioi jatkuvasti heidän yksilöllisiä tarpeitaan ja mukauttaa hienovaraisesti toimintoja, ohjausta tai ympäristöä lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tueksi.

Lastenhoitaja

Vaikka varhaiskasvatuksen opettaja johtaa pedagogisesti ryhmää, lastenhoitaja tuo suunnitelmat käytäntöön arjen vuorovaikutuksessa. Lastenhoitaja

·         tukee lapsia arkisissa asioissa kuten pukemisessa, hygieniassa, ruokailussa ja lepohetkissä lempeästi ja kärsivällisesti, samalla opettaen itsenäisyyttä

·         havainnoi lasten tunteita ja käyttäytymistä, tarjoaa lohtua ja ohjausta tarpeen mukaan

·         osallistuu leikkiin ja toimintaan lapsen kehityksen tukemiseksi ryhmän pedagogisen suunnitelman mukaisesti

·         tekee tiivistä yhteistyötä opettajan ja muun henkilöstön kanssa jakaen vastuuta ja ideoita

·         viestii perheiden kanssa ja rakentaa luottamusta kodin ja päiväkodin välille

Lastenhoitaja keskittyy erityisesti arjen rutiineihin, emotionaaliseen tukeen ja yksilölliseen hoivaan, jotka tukevat lasten fyysistä kasvua, tunne-elämää ja oppimista.

Ryhmäavustaja

Ryhmäavustaja tukee päivittäisiä rutiineja varhaiskasvatuksen opettajan ja lastenhoitajan rinnalla. Hän keskittyy erityisesti lapsiin, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea tai hyötyvät yksilöllistä huomiota. Ryhmäavustaja

·         tukee lapsen itsenäistymistä auttamalla kädestä pitäen pukeutumisessa, hygieniassa ja ruokailussa

·         antaa lempeää ohjausta leikkiin osallistumisessa, päivän rakenteen seuraamisessa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa

·         avustaa hoiva- ja kasvatustilanteissa opettajan ja hoitajan rinnalla

·         tukee pedagogista toimintaa olematta siitä päävastuussa, ja toimii opettajan, hoitajan sekä mahdollisesti erityisopettajan ohjauksessa

·         osallistuu tiimin yhteiseen keskusteluun, noudattaa sovittuja toimintatapoja ja sopeutuu päivän muuttuviin tilanteisiin joustavasti

Ryhmäavustaja toimii siltana lasten tarpeiden ja aikuisten tuen välillä. Hän voi nopeasti astua mukaan sinne, missä apua tarvitaan, jolloin opettaja ja hoitaja voivat keskittyä tarkkailuun, suunnitteluun ja ohjaukseen. Tarkkaavainen ja joustava ryhmäavustaja tukee koko tiimin toimivuutta.

Päiväkotiapulainen

Päiväkotiapulainen on arjen hiljainen sankari, joka huolehtii siitä, että ympäristö pysyy siistinä ja ruoka tulee ajallaan. Päiväkotiapulainen

·         kataa pöydän, jakaa ruoan, sekä siivoo ruokailu- ja keittiötilat

·         siivoo päiväkodin tiloja

·         huolehtii pyykistä

·         valmistelee lepoalueet

·         antaa apua tilanteen mukaan, jotta päiväkodin rytmi säilyy rauhallisena ja aikataulussa

Päiväkotiapulainen on arjen rytmin ylläpitäjiä ja tuo lapsille ja henkilökunnalle turvaa, järjestystä ja ennakoitavuutta.

Lasten kasvun tukeminen yhdessä

Jos kuvittelemme päiväkodin puutarhaksi, jokainen lapsiryhmä on kuin oma viljelylaatikko ja lapset ovat siemeniä. Henkilökunta on ravinteikas maa, joka tukee kasvua, ja henkilöstön välinen yhteistyö on vesi ja auringonvalo, jotka auttavat siemeniä juurtumaan ja kukoistamaan.

Varhaiskasvatus on ammatti, jossa hoiva, opetus ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Pienet lapset elävät ja oppivat hetkessä. Jokainen tilanne, esimerkiksi ruokailu, hygienia, pukeminen, siirtymä, vapaa leikki tai ohjattu toiminta, tarjoaa lapselle mahdollisuuden rakentaa ymmärrystä maailmasta ja kehittää taitojaan. Toisin sanoen: jokainen hetki on pedagoginen hetki.

Päiväkotityö vaatii aikuisilta fyysistä aktiivisuutta, tunneherkkyyttä ja kykyä reagoida nopeasti lasten tarpeisiin. Aikuisten on tärkeää tunnistaa oppimisen paikat paitsi yksittäisille lapsille myös koko ryhmälle päivän aikana. Tämä on mahdollista vain tiiviin tiimityön kautta.

Kamukodissa opettajat, lastenhoitajat, ryhmäavustajat ja päiväkotiavustajat tekevät yhteistyötä. Me kaikki havainnoimme. Me kaikki tuemme. Me kaikki pohdimme. Luotamme toisiimme, arvostamme toisiamme ja teemme päivittäiset päätökset yhdessä lasten tarpeista käsin. Vuositavoitteet, viikkoteemat ja päivän suunnitelmat laaditaan yhdessä. Tehtävät ja vastuut jaetaan, ja jokainen ymmärtää roolinsa. Henkilöstö pitää yllä avointa ja aktiivista viestintää keskenään. Pienessä päiväkodissa, kuten Kamukodissa, on helppo kuunnella ja reagoida toisiin sekä omassa ryhmässä että ryhmien välillä. Ajan myötä tämä luo yhteisymmärrystä ja luottamusta. Asioita ei tarvitse selittää paljon tai antaa tarkkoja ohjeita. Kun tilanne vaatii tai aikataulu muuttuu, jokainen ojentaa apuaan viivyttelemättä.

 

Alkuperäinen teksti englanniksi Kääntäjä ChatGPT

Kamu Early Education